Nazwanie własnej domeny, to z pozoru prosty proces, który w praktyce może okazać się skomplikowany i przede wszystkim czasochłonny. Z czego to wynika? Własna domena, czyli adres strony internetowej w pewnym sensie jest wizytówką firmy, projektu lub konkretnej osoby, dlatego powinna się jednoznacznie kojarzyć. Dodatkowo, musi być łatwa w zapamiętaniu, ponieważ w bezpośredni sposób przekłada się to na zwiększenie tak zwanego ruchu organicznego. Zatem co jeszcze wziąć pod uwagę w trakcie wymyślania nazwy domeny? Jak wybrać domenę strony, aby przyciągnąć użytkowników?

Krótko, zwięźle i na temat – podstawowe zasady nazewnictwa domen

Im krótsza nazwa domeny, tym łatwiej ją zapamiętać. To generalna zasada jakiej należy się trzymać. Oczywiście nie można popadać w skrajności i inwestować w domeny, których nazwa składa się np. z dwóch liter (chyba, że jest to uzasadnione). Nazwa domeny internetowej powinna być jak najbardziej oryginalna, aby móc się na nią później łatwiej pozycjonować. Niektóre osoby zanim jeszcze zdecydują się na nazwanie swojej firmy – np. sklepu internetowego sprawdzają najpierw czy domena związana z ich przyszłą firmą będzie dostępna i czy możliwa będzie sprawna rejestracja domeny. Dostępność wybranej domeny powinna być kluczowym elementem całego procesu. Sprawdź dostępność wybranej domeny zanim się do niej przyzwyczaisz w swoich myślach. Dostępność nazw domen spada każdego dnia! Oprócz tego niektórzy robią jeszcze inny krok wyprzedzający, czyli wykupują sąsiednie, podobne domeny, aby nie mogła tego zrobić złośliwa konkurencja. Zanim więc będziesz chciał nazwać domenę warto sprawdzić czy nie istnieją już takie podobne do niej.

 

  • Warto zaznaczyć, że praktycznie wszyscy internauci, bez względu na wiek, są przyzwyczajeni do wpisywanie adresu strony bez polskich znaków. Z tego powodu nie powinno się ich używać. Ponadto powinno pomijać się wszystkie inne znaki, które mogłyby sprawić, że użytkownicy będą źle wpisywali nazwę jak np. cudzysłów, przecinki, podkreślniki, myślniki itp. Adres internetowy powinien być prosty i najlepiej składający się z ciągu słów w przypadku domeny głównej.

 

  • Własna domena musi być jednoznacznie kojarzona z contentem, który się na niej znajduje. Co to oznacza w praktyce? Pod nazwą domeny np. zimowyogrodwgorach.pl nie powinny znajdować się treści nawiązujące do wędkarstwa. W skrajnych przypadkach takie błędne nazewnictwo i prowadzenie użytkowników do miejsc w których nie znajdą interesujących ich informacji może skutkować znacznym spadkiem w rankingu Google, a nawet zbanowaniem witryny. Użytkownicy, którzy wpisując konkretne słowa kluczowe są przenoszeni na odpowiadające im strony mogą poczuć się oszukani i przebywać na danej podstronie zaledwie kilka sekund i wychodzić z niej, co przyczynia się do załamywania statystyk i bardzo niskiego ratingu strony.

 

  • Kolejna cenna wskazówka to unikanie liczby w nazwie. Rodzi to problem, gdyż większość internautów będzie zastanawiać się czy pisać np. 5poradjakschudnac.pl czy piecporadjakschudnac.pl. Do adresu URL domeny głównej ani kolejnych podstron lepiej nie wprowadzać liczb.

 

  • Ekspercka domena www, czyli taka która promuje konkretną osobę, powinna składać się z imienia i nazwiska. Wiele osób zastanawia się jak je zapisać. Choć według zasad gramatyki imię i nazwisko piszemy wielką literą, to w przypadku domen, bardziej naturalną i przede wszystkim rozpowszechnioną pisownią jest jankowalski.pl, a nie JanKowalski.pl.

 

  • Za wszelką ceną należy unikać dwuznacznych nazw, a także nazewnictwa, które pośrednio lub bezpośrednio ma negatywną konotację. Aby tego uniknąć warto poddać ocenie wybraną nazwę domeny. Można ją np. przedstawić najbliższym współpracownikom, rodzinie czy znajomym. Obiektywna ocena nazwy strony internetowej stanie się bardzo cenną wskazówką.
  • Warto także unikać domen w obcych językach. Przyjmuje się obecnie, ze znajomość np. języka angielskiego jest czymś naturalnym, jednak, aby nie zamykać sobie drogi dotarcia do dużych grup odbiorców należy tworzyć domeny najlepiej w ojczystym języku, aby żaden użytkownik nie miał trudności z wpisaniem obcojęzycznej nazwy.

 

Tanie domeny są szansą dla wielu firm na wypromowanie swoich produktów i usług w internecie. Odpowiednio dobrana nazwa, w połączeniu z optymalizacją strony, to pierwszy krok do sukcesu.

Własna domena WWW – o czym jeszcze należy pamiętać?

W trakcie wybierania nazwy domeny można posłużyć się również narzędziem do analizy słów kluczowych. Dzięki niemu, dowiemy się w jaki sposób internauci wyszukują dane produkty lub usługi. Warto jednak pamiętać, że sztuczne zamieszczanie fraz kluczowych w nazwie domeny nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Według części specjalistów od SEO, takie podejście ma bardzo ograniczony wpływ na indeksowanie konkretnej strony w wyszukiwarkach.

 

  • Czy własna domena zawsze powinna być tożsama z nazwą firmy? Zdecydowanie nie. W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych, nazwa podmiotu zazwyczaj wygląda w następujący sposób: Produkcja dębowych stołów Jan Kowalski. Domena WWW o tak długiej i skomplikowanej strukturze jest bardzo trudna do zapamiętania. Przede wszystkim należy ją skrócić i pominąć imię i nazwisko. Swoją stronę internetową najlepiej nazwać jak najkrócej i jak najbardziej czytelnie. Czas w sieci jest bardzo ważny – im szybciej potencjalni użytkownicy dostaną się na Twoją stronę tym lepiej ją ocenią i zostaną na niej dłużej.

 

  • W przypadku gdy konkretna firma świadczy swoje usługi wyłącznie na terenie miasta lub województwa, warto dodać lokalizację do domeny. Dobrym przykładem jest sprzedazkarpiakrakow.pl lub domena regionalna z końcówką krakow.pl – sprzedazkarpia.krakow.pl. 

 

Co w przypadku oryginalnej nazwy domeny? Tanio zakupiona strona WWW może odnieść spektakularny sukces dzięki użyciu nieoczywistych słów. Naturalnie takie podejście nie zawsze zdaje egzamin, jednak warto je rozważyć podczas wymyślania nazwy dla własnej domeny.

Sprawdź słowa kluczowe przed nazwaniem domeny

Podczas poszukiwania inspiracji na domenę można także skorzystać z kreatora stron internetowych – twórcze zajęcie w postaci pracy nad własną stroną internetową być może pozwoli spojrzeć inaczej na prowadzony biznes i wybrać dobrą nazwę domeny i adres swojej strony. Dostępny jest także kreator nazw domen, który może dać wskazówki co do wyboru adresu URL strony. Słowa kluczowe są bardzo istotnym elementem prowadzonej działalności. W przypadku, gdy masz wybrać nazwę domeny warto zastanowić się na jakie słowa kluczowe ogólnie się pozycjonujesz i które z nich jest dla Ciebie najważniejsze. Warto wówczas wziąć pod uwagę rozszerzenie nazwy domeny np. o tzw. long tail. Warto także rozważyć wskazówki z początku poradnika – nazwa nie może być zbyt długa. W niektórych kreatorach możliwa do stworzenia jest darmowa strona internetowa, jednak przed tak ważnym przedsięwzięciem zadaj sobie pytanie, czy będziesz miał wystarczająco dużo czasu, aby regularnie działać w darmowym kreatorze stron i posiadasz do tego odpowiednie umiejętności. Często lepiej jest zlecić zaprojektowanie strony, jej wykonanie, hosting strony internetowej, zakup domeny oraz zarządzanie domeną profesjonalistom.